به دخت

 




استمرار استحاضه کثیره

خانمی که استحاضه کثیره دارد و خونش بند نمی‌آید اگر بعد از غسل خونش قطع نشود و ادامه داشته باشد، آیا غسلش باطل می‌شود؟
آیات عظام امام(قدس سره)، خامنه‌ای، نوری همدانی و وحید خراسانی: اگر برای او ضرر (یا مشقت) ندارد، باید پیش از غسل و بعد از آن با پنبه و مانند آن، از بیرون آمدن خون جلوگیری کند و غسلش باطل نمی‌شود. اگر در این امر کوتاهی کند و بعد از غسل خون بیرون آید، باید دوباره غسل کند و اگر نماز هم خوانده، باید دوباره بخواند. اما اگر جلوگیری از خون برایش ضرر دارد، تکلیفی ندارد و لازم نیست غسل را دوباره انجام دهد.

آیات عظام بهجت، صافی گلپایگانی و فاضل لنکرانی: اگر برای او ضرر (یا مشقت) ندارد، باید پیش از غسل و بعد از آن، با پنبه و مانند آن از بیرون آمدن خون جلوگیری کند و غسلش باطل نمی‌شود. اگر در این امر کوتاهی کند و بعد از غسل خون بیرون آید، بنابر احتیاط واجب باید دوباره غسل کند و اگر نماز هم خوانده، باید دوباره بخواند. اما اگر جلوگیری از خون برایش ضرر دارد، تکلیفی ندارد و لازم نیست غسل را دوباره انجام دهد.
آیت‌الله تبریزی: اگر برای او ضرر (یا مشقت) ندارد، باید بعد از غسل با پنبه و مانند آن، از بیرون آمدن خون جلوگیری کند و غسلش باطل نمی‌شود. اگر در این امر کوتاهی کند و بعد از غسل خون بیرون آید، چنانچه اگر نماز خوانده، باید دوباره بخواند و بنابر احتیاط واجب باید دوباره غسل کند. اگر جلوگیری از خون برایش ضرر دارد، تکلیفی ندارد و لازم نیست غسل را دوباره انجام دهد.
آیت‌الله سیستانی: اگر برای او ضرر (یا مشقت) ندارد، باید بعد از غسل با پنبه و مانند آن، از بیرون آمدن خون جلوگیری کند و غسلش باطل نمی‌شود. اگر در این امر کوتاهی کند و بعد از غسل خون بیرون آید، احتیاط مستحب آن است که دوباره غسل کند. اما اگر نماز خوانده، باید دوباره بخواند و اگر جلوگیری از خون برایش ضرر دارد، تکلیفی ندارد و لازم نیست غسل را دوباره انجام دهد.
آیت‌الله مکارم شیرازی: اگر برایش ضرر (یا مشقت) ندارد، باید پیش از غسل و بعد از آن با پنبه و مانند آن، از بیرون آمدن خون جلوگیری کند و غسلش باطل نمی‌شود ولی اگر این کار مشقت زیاد دارد، لازم نیست.
منبع:
احکام ویژه بانوان از مجموعه پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف سید مجتبی حسینی، انتشارات دفتر نشر معارف.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :