به دخت

 




وارسی

اگر زن از خون حیض پاک شود؛ ولی احتمال می‌دهد که در باطن خون وجود داشته باشد؛ آیا می‌تواند غسل کند و عباداتش را به جا آورد؟
همه مراجع: خیر، باید استظهار و وارسی کند به این ترتیب که مقداری پنبه و مانند آن داخل فرج کند و کمی صبر نماید و بیرون آورد. در این صورت حالات ذیل پیش می‌آید:
الف. اگر پاک بود، غسل کند و عباداتش را به جا آورد.
ب. اگر پاک نبود (هرچند به رنگ زرد باشد) دو صورت دارد:
1. در حیض عادت ندارد و یا عادتش ده روز است؛ در این صورت باید صبر کند که اگر پیش از ده روز پاک شد، غسل کند و اگر سر ده روز پاک شد و یا خون او از ده گذشت، سر ده روز غسل کند.

2. عادتش کمتر از ده روز است و می‌داند پیش از ده روز یا سر ده روز پاک می‌شود؛ در این صورت نباید غسل کند.

تبصره: آیات عظام بهجت و تبریزی؛ استظهار و وارسی را احتیاط واجب می‌دانند.

زنی که عادتش کمتر از ده روز است؛ ولی می‌داند که خون از ده روز می‌گذرد، تکلیفش چیست؟
همه مراجع: اگر می‌داند خون بیش از ده روز ادامه خواهد داشت، باید مقدار عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد.

زنی که عادتش (عددیه) کمتر از ده روز است؛ ولی احتمال می‌دهد خون از ده روز بگذرد، تکلیفش چیست؟
آیات عظام امام(قدس سره)، خامنه‌ای، فاضل لنکرانی و نوری همدانی: احتیاط واجب آن است که (بعد از ایام عادت) حداقل تا یک روز عبادت را ترک کند و بعد از آن می‌تواند تا ده روز عبادت را ترک کند. ولی بهتر است تا ده روز احتیاط کند. پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز از خون پاک شده همه‌اش حیض است و اگر از ده روز گذشت، باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادت‌هایی را که بعد از روزهای عادت به جا نیاورده، قضا کند.
آیت‌‌الله بهجت: اگر خون نشانه‌های حیض را داشته باشد، باید عبادت را تا ده روز ترک کند و اگر نشانه‌ها را نداشت، باید (بعد از ایام عادت) تا یک روز اول عبادت را ترک کند؛ و پس از آن تا روز دهم ترک عبادت مستحب است؛ هرچند احتیاط (جمع بین ترک آنچه بر حائض حرام است و انجام کارهای مستحاضه) بهتر است. پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز از خون پاک شده همه‌اش حیض است و اگر از ده روز گذشت، باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادت‌هایی را که بعد از روزهای عادت به جا نیاورده، قضا کند.
آیات عظام تبریزی و وحید خراسانی: باید (بعد از ایام عادت) یک روز عبادت را ترک کند و بعد می‌تواند اعمال مستحاضه را انجام دهد و بهتر آن است تا روز دهم احتیاط کند. پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز از خون پاک شده همه‌اش حیض است و اگر از ده روز گذشت، باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادت‌هایی را که بعد از روزهای عادت به جا نیاورده، قضا کند.
آیت‌الله سیستانی: بهتر آن است که (بعد از ایام عادت) یک یا دو روز و یا تا روز دهم عبادت را ترک کند. پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز از خون پاک شده همه‌اش حیض است و اگر از ده روز گذشت، باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادت‌هایی را که بعد از روزهای عادت به جا نیاورده، قضا کند.
آیت‌الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب آن است که (بعد از ایام عادت) یک یا دو روز عبادت را ترک کند و یا احتیاط کند [یعنی کارهایی که بر حائض حرام است، ترک کند و کارهای مستحاضه را نیز بجا آورد] و بعد از دو روز تا روز دهم و این احتیاط بعد از روز دوم تا روز دهم لازم است. پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا آخر ده روز از خون پاک شده، همه‌اش حیض است و اگر از ده روز گذشت، باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادت‌هایی را که بعد از روزهای عادت به جا نیاورده، قضا کند.
آیت‌الله مکارم شیرازی: باید تا یک روز عبادت را ترک کند و اگر خون قطع نشده یک روز دیگر عبادت را ترک کند و نیز تا روز دهم. پس اگر پیش از تمام شدن ده روز یا سر ده روز از خون پاک شده همه‌اش حیض است و اگر از ده روز گذشت، باید عادت خود را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و عبادت‌هایی را که بعد از روزهای عادت به جا نیاورده، قضا کند.
منبع:
احکام ویژه بانوان از مجموعه پرسش ها و پاسخهای دانشجویی، مؤلف سید مجتبی حسینی، انتشارات دفتر نشر معارف.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :