به دخت

 




شرایط شخصیتی

افراد و گروههای متفاوت جامعه را می توان به چند دسته تقسیم کرد:
درون گرا: افرادی هستند که بیشتر در عالم خود و غرق تنهایی و سکوت اند، خیلی درگیر محیط اطراف نمی شوند و بیشتر دوست دارند تنها باشند. این افراد حتی از اظهار نظر در میان جمع نیز واهمه دارند.
برون گرا: این افراد درگیر دنیای اطراف اند، از بودن در جمع و سخن گفتن در میان آنها لذت می برند و به راحتی به ابراز احساسات خود می پردازند.
در توضیح این دو گزینه باید گفت: ازدواج زن و مردی که در این موارد متعادل هستند، هیچ اشکالی ندارد. اما اگر هر یک از آنها در یکی از موارد فوق پررنگ باشد- مثلا یکی درونگرای پررنگ و دیگری برونگرای پررنگ – ازدواجشان سرانجام خوبی نخواهد داشت.

بدبین بیرونی: فردی است که همیشه دیگران را در اتفاقات و حوادث زندگی اش مقصر می داند و خودش راهرگز مقصر نمی داند. توصیه می شود که با این گونه افراد ازدواج نکنید.
بدبین درونی: چنین فردی علت اتفاقات و ناکامی هایش را در درون خود، باورها و اعمالش جست وجو می کند. اگر خطا کند مسئولیت خطایش را می پذیرد و عذر خواهی می کند.
شخصیت قربانی: علاوه بر اینکه عالم و آدم را مقصر می داند، از دیگران متنفر است، از گذشته شکایت می کند، از رنج کشیدن لذّت می برد، خودش را قربانی و تباه شده ای می داند که تمام راهها به رویش بسته است و دوست دارد دیگران برایش تأسف بخورند. ازدواج با این افراد ممنوع است.
توافق: این افراد خود را با شرایط و موقعیتها و افراد گوناگون سازگار می کنند و نظر شان را به دیگران تحمیل نمی کنند و به نظر دیگران احترام می گذارند. زندگی با این افراد لذّت بخش است.
عدم توافق: این افراد با آدمها و موقعیتها ناسازگارند، هیچ کس از طعنه ی آنها در امان نیست، زود قهر می کنند و همیشه ساز مخالف می زنند. زندگی با این افراد سخت است.

انسانها از نظر درک دنیای اطراف و برقراری رابطه با دنیا چهار گروه اند:
سمعی: شمرده، رسا و بلند حرف می زنند. سرعت کارکردن آنها با سرعت آوازخواندن آنها مطابق است و تن صدا را به حافظه می سپارند. دوروبر این افراد پر از کاست ها و سی دی های صوتی است. در طبیعت به دنبال منشأ سر و صدا هستند و این افراد به بازیهای پر سرو صدا و کم تحرّک بیشتر علاقه دارند.

بصری: این افراد تند تند و بریده بریده صحبت می کنند. هنگام حرف زدن دستهایشان را تکان می دهند. در جزوه هایشان نقاشی می کشند و از رنگهای مختلف استفاده می کنند. همیشه جزوه های تمیزی دارند همه چیز را با جزئیات به خاطر می سپارند. دوروبرشان پر از تصویر است و در گوشه ای از طبیعت می نشینند و به آن می نگرند و یا در حال چیدن گل و گرفتن عکس و پروانه اند.
لمسی: این افراد بدن شلی دارند. کمی به جلو خم هستند.درست و صاف نمی ایستند. کاملا احساسی و رمانتیک هستند. آرام و با احساس صحبت می کنند. هنگام دیدن تلویزیون به آن نزدیک می شوند و حتی در کلاس هم نزدیک به استاد می نشینند. این افراد خود را با حواس، درگیر طبیعت می کنند.
جنبشی: این افراد آرام و قرار ندارند، در طبیعت یا دنبال کشف هستند و کاری به صدا ندارند و یا بازی های پرتحرّک می کنند؛ مثل والیبال

در رابطه با افراد این گروه ها باید گفت که اگرهم گروهیها با هم ازدواج کنند، عالی ترین ازدواج را دارند.
لمسی ها با لمسی ها
سمعی با سمعی ، سمعی با بصری
بصری با بصری ، بصری با جنبشی ، بصری با سمعی
جنبشی با جنبشی ، جنبشی با بصری
کمترین امکان موفقیت در ازدواج برای سمعی هاست و بیشترین امکان ازدواج مختص بصری هاست.

منبع:
معیارها و ملاکهای ازدواج جلد4 از مجموعه کتب آموزشی ساج، زیر نظرمهدیه ادیب زارچی، کاری از سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی توافق , انواع شخصیت , لمسی , درون گرا , سمعی , بدبینی درونی , برون گرا , جنبشی , بصری , شخصیت قربانی , عدم توافق , بدبینی بیرونی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :