به دخت

 




تناسب فرهنگی

فرهنگ یعنی باید ها و نبایدهایی که تعیین تکلیف می کند و به ما می گوید چه چیزی درست و چه چیزی غلط، چه کاری باید انجام شود و چه کاری نباید صورت گیرد.
فرهنگ به معنای مجموعه ی آداب و رسوم، سنتها، اخلاقیات و مراسم یک قوم و ملت است.
از آنجا که فرهنگها با هم متفاوت هستند بایدها و نبایدهای آنها نیز فرق می کند. به عنوان مثال بایدها و نبایدها در فرهنگ آذری ها بسیار متفاوت تر از بایدها و نبایدهای فرهنگ شمالی هاست؛ حتی گاهی نباید یکی، باید دیگری است. انسان به طور نا خود آگاه در فرهنگ خود احاطه شده است. از صبح که بیدارمیشویم این فرهنگ ماست که می گوید چطور غذا بخوریم و باخانواده چگونه رفتار کنیم، چطور حرف بزنیم و چگونه غذا بخوریم. هیچ کاری نیست که به فرهنگ ارتباط نداشته باشد، بنابراین لازم است که دختر و پسر از نظر فرهنگ اجتماعی به یکدیگر نزدیک باشند. فاصله های فرهنگی زیاد زندگی آنها را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

توصیه کلی این است که اگر دو نفر هم زبان و هم وطن باشند، بسیار بهتر و راحت تر یکدیگر را درک می کنند؛ زیرا معمولا خلق و خوی افراد با توجه به نوع آب و هوا، موقعیت جغرافیایی و زبانی که دارند شکل می گیرند.
مثلا مردم مناطق گرمسیری دارای طبیعتی گرم هستند و بسیار خوش اخلاق و مهمان نوازند؛ ولی مردم مناطق سرد کمتر حرف می زنند و شاید کمی هم بداخلاق تر از دیگران به نظر برسند؛ چون با سردی طبیعت خو گرفته اند .
حال اگر همه خصوصیات دو نفر باهم همخوانی داشته باشد ولی تناسب فرهنگی نداشته باشند، چگونه باید با یکدیگر برخورد کنند تا دچار مشکل نشوند؟ باید سعی کنند با فرهنگ یکدیگر آشنا شوند و آن را بپذیرند، نه اینکه آن را مسخره کنند اگر این آگاهی و پذیرش باشد به گونه ای، هم فرهنگ می شوند. .
منبع:
معیارها و ملاکهای ازدواج جلد4 از مجموعه کتب آموزشی ساج، زیر نظرمهدیه ادیب زارچی، کاری از سامانه ملی آموزش الکترونیکی ازدواج جوانان.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی تناسب فرهنگی , اختلاف طبقاتی , هم کفو بودن ,


نام شما : ایمیل دوست شما :