به دخت

 




چه موقع ازدواج کنم؟

اگرچه نمی‌توان به صورت کلی و عام سن دقیقی را برای زمان مناسب ازدواج اعلام کرد، ولی با توجه به شرایط اجتماعی، آموزه‌های دینی، تحقیقات انجام شده، نظر متخصصان و تحولات به وجود آمده در نسل جوان، می‌توان مقطع سنی پانزده سال به بعد را برای دختران و هجده سال به بعد را برای پسران مناسب دانست. البته باید دو سال خدمت سربازی را هم برای پسران در نظر گرفت. این مقطع سنی برای اکثر جوانان مناسب است و باید توجه داشت عده کمی از افراد، شرایط ویژه‌ای دارند و نمی‌توانند به موقع ازدواج کنند، ولی غالب جوانان می‌توانند در اوایل جوانی به این امر اقدام کنند؛ زیرا معمولاً در این سنین، به بلوغ جنسی، عقلی، اجتماعی و عاطفی رسیده‌اند.

آیت‌الله امینی می‌گوید:
"طبیعت و آفرینش ویژه انسان، سن ازدواج را تعیین کرده و آن سن بلوغ است و چون پسرها در شانزده سالگی و دخترها معمولاً در ده سالگی به سن بلوغ می‌رسند، شرعاً می‌توانند ازدواج کنند؛ ولی بهتر است ازدواج را تا سن هجده سالگی در پسران و پانزده سالگی در دختران به تأخیر انداخت تا دختر و پسر آمادگی انجام مسؤولیت‌های خانوادگی را پیدا کنند؛ و از این رو می‌توان گفت مناسب‌ترین سن برای ازدواج در پسران هجده سالگی به بعد و در دختران پانزده سالگی به بعد است".
دکتر افروز دربارۀ سن مناسب ازدواج می‌نویسد:
"به نظر می‌رسد بعضی از جوانان بعد از سن هجده و نوزده سالگی می‌توانند شایستگی لازم برای آغاز زندگی مشترک را داشته باشند؛ البته در بعضی شرایط محیطی، فرهنگی و اجتماعی خاص در مناطق روستایی، برخی از جوانان به ویژه دختران، ممکن است با بهره‌مندی از تربیت جامع و مؤثر و مفید خانوادگی و تعهد و قدرت مسؤولیت‌پذیری، اندکی زودتر از سنین هجده و نوزده سالگی آمادگی‌های لازم را برای ازدواج و قابلیت همسری کسب کنند و ممکن است برخی دیگر از جوانان به لحاظ عدم بهره‌مندی از بلوغ عاطفی و رشد مطلوب عقلانی، در سنین 25 سالگی نیز آمادگی لازم برای ازدواج را نداشته باشند".
در چنین مواردی، باید خانواده به ویژه پدر و مادر، زمینۀ رشد عاطفی و عقلی فرزند را فراهم کنند و او را یاری نمایند تا توانایی اداره خانواده را بیابد.
همچنین زندگی عملی معصومان (علیهم السّلام) برای ما حجت است؛ چه این که بیشتر امامان معصوم (علیهم السّلام) قبل از بیست سالگی ازدواج کرده‌اند.
منبع :
جوانی فصل شکفتن، علی احمد پناهی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره)




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی سن مناسب ازدواج , بلوغ جنسی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :