به دخت

 




ولیمه عروسی

مستحب است که اگر داماد و خانواده‌اش تمکن و قدرت مالی دارند، مجلس شام یا ناهاری برپا کنند و جمعی از خویشان و دوستان و همسایگان را دعوت و از آنها پذیرایی کنند؛ در این میان حتماً تعدادی از فقرا و مستمندان را نیز دعوت نمایند. ولیمه دادن در عروسی، از سنت‌های مورد تأکید اسلام است. پیامبر (صل الله علیه و آله) در این باره می‌فرمایند: «ولیمه نیست جز در پنج برنامه: ازدواج، تولد فرزند، ختنه، خرید خانه و بازگشت از مکه». امام رضا (علیه السّلام) نیز فرمودند: «از سنت‌های پیامبران، غذا دادن در موقع عروسی است.»
خانم‌ها عموماً نسبت به مراسم عروسی توجه و دقت بیشتری دارند و برگزاری مطلوب آن را نشانۀ محبت شوهر به خود می‌دانند و کوتاهی در آن را نوعی توهین تلقی می‌کنند؛ بعضاً نسبت به آن عقده‌ای می‌یابند که تا آخر عمر در ذهن و دل می‌ماند. (البته این مسأله یعنی برگزاری مراسم عروسی در نظر بعضی از خانم‌ها اهمیت و اولویت نداشته باشد.)
مستحب است ولیمه را ظهر بدهند. به نظر می‌رسد در این صورت، شب زفاف اسباب گرفتاری و اضطراب کمتری دامن‌گیر زوجین می‌شود و در نهایت، شبِ خاطره‌انگیز و موفق‌تری خواهند داشت. امام صادق (علیه السّلام) می‌فرمایند: «زفاف را در شب برگزار کنید و غذا و طعام را در ظهر بدهید.»
منبع :
جوانی فصل شکفتن، علی احمد پناهی، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قدس سره)




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 


کلمات کلیدی شب زفاف , سنت پیامبر , ولیمه عروسی ,


نام شما : ایمیل دوست شما :