به دخت

 




مفهوم عفاف و پاک دامنی

درباره معنی و مفهوم عفاف می توان گفت: عفت، یعنی نگاه داشتن خود از چیزهای حرام یا چیزی که شایسته انسان و روح انسانی نیست. حضرت علی (علیه السّلام) درباره حقیقت عفت می فرمایند: «عفت، مقاومت در برابر شهوتهاست ». بطور کلی عفت، باز ایستادن از هر زشتی است.

 

 

اهمیت پاک دامنی


عفت و پاک دامنی در آموزه های قرآنی و روایی، جایگاه ویژه و قابل توجهی دارد.
قرآن کریم از این ارزش انسانی و اسلامی، با عظمت خاصی یاد کرده است و یکی از ویژگی های مومنان راستین را پاک دامنی و عفت می داند و می فرماید: « آنان (مومنان ) کسانی هستند که خویشتن را از بی عفتی حفظ می کنند » . با کمی تفکر و تأمل میتوان فهمید که بیشتر گناهان به سبب خوردن و شهوت های جنسی است. بنابراین اگر اینها کنترل شوند ( مخصوصا شهوتهای جنسی )، انسان ها نه تنها کمتر به گناه آلوده می شوند، بلکه می توانند به مقاماتی بالاتر از ملائکه دست یابند.

 

عبدالله بن سنان می گوید: از امام صادق (علیه السّلام) سوال کردم: ملائکه بالاترند یا انسان؟ امام صادق (علیه السّلام) جواب دادند: جدم، علی (علیه السّلام) فرمودند: خداوند متعال به ملائکه، عقل بدون شهوت و به چهار پایان، شهوت بدون عقل داد، اما به انسان هم عقل داد هم شهوت.

 

همین انسان اگر عقلش برشهوتش غلبه کند از ملائکه برتر است و اگر شهوتش بر عقلش غلبه کند، از چها پایان پست ترمی گردد.
حجاب، یکی از احکام ضروری اسلام به شمار می آید و شیعه و سنی بر آن، اتفاق نظر دارند. خداوند متعال در این باره سه آیه در شهر مدینه نازل کرده است. علاوه بر این احادیث بسیاری درباره اهمیت و چگونگی حجاب نقل شده است. حضرت علی (ع) می فرماید: « پوشیدگی زن به حالش ، بهتر است و زیبایی اش را پایدار تر می سازد».




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :