به دخت

 




پوست

نکات مهم برای نگهداری پوست
همه ما دوست داريم پوستي شاداب، زيبا و سالم داشته باشيم و معتقديم يكي از ملاك هايزيبايي به ويژه در نزد خانم ها، داشتن پوستي شاداب است؛ اما در اغلب موارد به جايآن كه از شيوه هاي صحيح و علمي براي حفاظت از اين حرير زيبا استفاده كنيم، بي راهه رفته و به توصيه افراد غيرمتخصص گوش مي كنيم متخصصان پوست توصيه مي كنند

برايداشتن پوستي زيبا و شاداب، الزامي در استفاده از انواع كرم هاي آرايشي نيست، بلكهتوجه به دو نكته مهم براي سلامت پوست كافي است:

اول: شناسايي نوع پوست

دوم: تغذيه مناسب

آن چه در پي مي خوانيد، صحيح ترين شيوه مراقبت از پوست به توصيه متخصصان پوستو مو است:

پاك كردن و تميز كردن پوست

تنوع انواع صابون ها و لوازم آرايشي - بهداشتي بهويژه انواع پاك كننده ها نبايد باعث سردرگمي و انتخاب نادرست شما شود.

براي پاككردن و تميز كردن پوست، توجه به دو نكته ضروري است.

اولا: اين كه براي پاك كردنآرايش صورت به هيچ وجه نبايد از صابون استفاده كرد دوم : براي هر نوع پوست، نوع صابون ويژه اي نياز است.

از اين رو براي پاك كردن صورتاستفاده از پنبه آغشته به كرم يا دستمال هاي آرايشي پاك كن استاندارد و بدون الكلتوصيه مي شود. فراموش نكنيد كه پنبه يا دستمال را به آرامي روي صورت بكشيد.

گراز پاك كننده هاي محلول استفاده مي كنيد، لازم است بسته به نوع پوست، پاك كننده ايرا انتخاب كنيد كه معمولاً براي پوست هاي چرب از انواع كم چربي كه بخش آبي پاككننده بيشتر باشد، استفاده مي كنند و براي پوست هاي خشك به عكس.اكنون پس از پاككردن پوست با استفاده از آب گرم و صابون- صابون متناسب با نوع پوست- صورت را شستشوداده و سپس بلافاصله با آب سرد، صورت را بشوييد تا منافذ پوست كه در اثر شستشو باآب گرم باز شده بودند، مجدداً بسته شده و به حالت طبيعي باز گردند.

بهبود بخشيدن پوست
بهبود بخشيدن پوست، تقويت پوست با استفاده ازتركيباتي به نام "بهبود دهنده" است. بهبود دهنده ها نه تنها باعث بهبود و بازسازيپوست مي شوند، بلكه باعث از بين رفتن بقاياي آلودگي سطح پوست مي شوند و در واقع كارپاك سازي را تكميل مي كنند. براي انتخاب بهبود دهنده نيز به نوع پوست توجه كنيد.

براي پوست هاي چرب يا خيلي چرب، بهبود دهنده هاي بدون چربي و براي نوع خشك، بهبوددهنده هاي چرب نياز است. براي پوست هاي چرب و خيلي چرب مي توان از بهبود دهنده هابراي بهبود پوست بدن نيز استفاده كرد.

مرطوب كردن پوست
پوست از هر نوعي كهباشد، نيازمند رطوبت است؛ اما براي انتخاب نوع مرطوب كننده توجه به نوع پوست ضرورياست.

براي پوست هاي خشك از مرطوب كننده هاي چرب و براي پوست هاي چرب از انواعيكه چربي كمي داشته و فاز مايع مرطوب كننده بيشتر است، استفاده كنيد. براي پوستطبيعي، مختلط(تركيبي) و حساس نيز پيش از انتخاب مرطوب كننده نوع پوست را مد نظرقرار بدهيد.
جدا از نوع پوست و استفاده از كرم مرطوب كننده متناسب با آن،استفاده از كرم هاي حاوي آلفا هيدروكسي اسيديا كرم هاي حاوي ميوه يا شيربسيار مناسب است، به ويژه در جوانان و نوجوانان، چرا كه كرم هاي حاوي تركيبات ميوهبه ويژه ميوه هاي ترش و يا ميوه هايي چون هلو، خيار، هندوانه و... باعث لطافت وجواني پوست مي شوند.

محافظت از پوست
رعايت سه نكته قبل- پاك كردن، بهبود بخشيدن و مرطوب كردنپوست- هر روز بايد انجام شود؛ اما محافظت از پوست، فقط زمان خروج از منزل ضرورياستاستفاده از كرم هاي ضد آفتاب با با  spf sp حداقل ،30 به ويژه در فصل تابستانضروري است. به هر ميزان پوست شما روشن تر و حساس تر باشد نياز به كرم ضد آفتاب با  spf بالاتري داريد. براي انتخاب كرم ضد آفتاب نيز به نوع پوست خود توجه كنيد. نـخـستین گـام برای داشـتن پوستـی زیبا آگاهی یافتن از نوع پوست میباشد زیرا ازاین طریق شما قادر خواهید بود.
هر چه بهتر از پوستتان مراقبت و هـمـچنـیـن فـراورده های بـهـداشـتـی و آرایشی مناسب نوع پوست خود را انتخاب کنید.

بطور کلی 5 نوع پوست وجود دارد:
1- پوست نرمال:
نه زیاد خشک و نه زیاد چرب میباشد، مــنــافــذ پـوست قابل رویت بـوده، امـا بـزرگ و یـا مســدودنیستند، پس از شستشو نرم و لطیف میگردند، به نـدرت صورت جوش میزند.
طرز مراقبت:
روزی دوبـار صـورت خـود را با شوینده های مـلایم شستشو داده و از مرطوب کننده استفاده کنید.


2- پوست چرب
: پوست اغلب چرب است، سطح پوست ضخیم و خشن می بــاشد،منافذ پوست بزرگ و قابل رویت میباشد، پوست براق است. صورت زیاد جوش می زندريا،گرد و غبار و آلودگی بیشتری را به خود جذب می کند، غـدد چـربـی بـیـش از حـد فـعـال میباشند به همین خاطر منافذ پوست در معرض انسداد است، پـوست کـمـتـر چـروکیده میشود.
طرز مراقبت:
روزی 2 مرتبه صورت خود را با شوینـده هـای مـلایـم شسـتـشو دهـیـد،همواره از شوینده های ملایم و غیر چرب و حاوی الکل استفاده کنید، از لــوازم آرایشی غیر چرب استفاده کنید، به خاطر داشته باشید پوست چرب نیز نیاز به مـرطـوب کــننده دارد بنابراین از مرطوب کننده هر روز استفاده کنید. با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ پوستتان بسته گردد. از غذاهای سرخ شده و شکلات کمتر استفاده کنید.


3- پوست خشک:
پوست نازک و کاغذ مانند است، هـنـگـام لـمس آن پـوسـت خـشـک است، منافذ پوست بسیار ریز میباشند، صورت بندرت جوش می زند، چون غدد چربی کم کار میباشند بنابراین پوست خشک و معمولا پوسته پوسته میگردد، مـستعد چین و چروک می بـاشد، در زمستان پوست خشک تر شده و خارش پیدا می کند.
طرز مراقبت:
همواره از لوازم آرایش ملایم فاقد الکل استفاده کنید،هر روز پوست خود را با مرطوب کننده مرطوب کنید، همواره صورت خـود را بـا شـویـنـده هـای مـلایــم و غیر صـابونی بشویید؛ زیرا صابون چربی پوست شما را با خود می شوید، از کـرمـهـایـی کــه محتوی آلفاهیدروکسی اسید میباشد استفاده کنید. این ماده سبب پیلینگ ملایم لایه خشک و مرده خارجی پوست می شـود، شستـشوی صـورت بـا روغــن بادام و یا زیتون بسیار موثر می باشد، یـک سیب را رنده کرده مدتی در یخچال گذاشته و 15 دقیقه روی صورتتان قراردهید. 4- پوست ترکیبی: اغلب افراد پوستشان پوست ترکیبی می بـاشد، بـدیـن مـفهوم که بخشی از پوستشان چرب و بخشی خشک است، خشکی معمولا در نواحی گونه، دور چشم و گردن و چرب در نواحی پیشانی، بینی و چانه، بهتر است برای نواحی چرب یک نوع فراورده و نواحی خشک فراورده دیگری استفاده کنید. طرز مراقبت: صورت خود را روزی 2 مرتبه با شوینده های ملایم شستشو دهید،گلاب برای طراوت پوست بسیار موثر است.


5- پوست حساس:
بـه آسـانـی تــحریـک می گردد و ایجاد خارش، سوزش، قـرمــزی و ساییدگی در پوست می گردد، گهگاهی جوش میزند.
طرز مراقبت:
از صابون استفاده نکنید و در عوض لوسیونهای شستشوی ملایم و غیر حساسیت زا را بکار ببرید.پس از پاک کردن پوست، عملی که بسیار با اهمیت بوده و نیز مطبوع است، استفاده از لوسیون‌های طراوت بخش است.پوست شما از هر نوع که باشد نرمال، خشک، چرب نیاز به استفاده از لوسیون دارد تا بدین ترتیب طراوت یابد. از انواع لوسیون‌های الکل‌دار می‌توان در پوست‌های چرب که بی‌لطافت بوده و تمایل به جوش دارند استفاده کرد. در پوست‌های حساس و خشک و خیلی نازک که علایم پیری زودرس در آن نمایان است و مویرگ‌های زیر آن به وضوح قابل مشاهده می‌باشد، استفاده از مواد حاوی الکل به شدت ضرر داشته و باید از لوسیون‌هایی استفاده کرد که به‌جای الکل در ساخت آن عصاره ارزشمند گیاهی به کار برده شده است.


تغذيه پوست
تغذيه مناسب و توجه به نوع مواد غذايي مصرفي يكي از مهم ترين نكاتدر حفظ سلامت، لطافت و شادابي پوست است. مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين، C، ِD، به مقدار كافي، جهت سلامت پوست ضروري است.
ويتامينC
ويتامينCاز تشكيلراديكال هاي آزاد جلوگيري كرده مانع ايجاد چين و چروك پوست مي شود. شفافيت پوستاز ديگر فوايدمصرف مواد غذايي حاوي ويتامينCاست بهترين منابع غذاي حاويويتامين Cعبارتند از؛ ليموترش تازه، گوجه فرنگي، پرتقال، كلم بروكلي، فلفل سبزشيرين، توت فرنگي، انار
ويتامينA:
ويتامينDاز تأثير اشعهخورشیدبر پوستبدن به ويژه پوست صورت جلوگيري مي كند. از بهترين منابع غذايي حاوي ويتامينD ميتوان به ميوه هاي زرد و نارنجي چون هويج، پرتقال و...، انواع سبزي ها به ويژه سبزيهاي پهن برگ و تيره چون اسفناج، كاهو و...، تخم مرغ، شير و جگر اشاره كرد


ويتامينE:
مصرف مواد غذايي حاوي ويتامينEباعث جلوگيري از ايجاد راديكال هاي آزاددر بدن شده و مانع از ايجاد چين و چروك صورت و پيري زودرس آن مي شوند. بهترين منابعغذايي حاوي ويتامينEعبارتند از: ميوه هاي روغني چون انبه، انواع آجيل خام، سبزيهاي پهن برگ و غلات.


ويتامينD:
مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين Dباعث شفافيت وشادابي پوست و محافظت پوست در برابر اشعه خورشيد به ويژه نورخورشيد مي شودمواد غذايي چون، انواع ماهي هاي روغني، شير ، مهم ترين منابع حاويويتامين D هستند. از سوي ديگر پياده روي در نور آفتاب، با رعايت نكات ايمني، حداقلروزي 20 دقيقه نياز بدن به ويتامين D را مرتفع مي كند




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :