به دخت

 




ورزش‌های مورد تأکید اسلام

اسلام به طور کلی با ورزش‌هایی که برای سلامت انسان مفید است و باعث ضرر و آسیب به خود و دیگران نمی‌شود، موافق است، اما خود به بعضی ورزش‌ها توصیه و سفارش می‌کند؛ مانند:
پیاده‌روی:
پیاده‌روی از بهترین ورزش‌ها برای سلامت جسم است. حضرت علی (علیه السّلام) می‌فرمایند: «النشرۀ فی عشرۀ اشیاء؛ المشی و الرکوب و الارتماس فی الماء و ...؛ شادابی و خرمی در ده چیز است: پیاده‌روی، اسب‌سواری، شنا و ...».

پیاده‌روی ورزشی است که برای همۀ سنین و در همه فصول سال قابل انجام است و نیاز به امکانات مخصوص مانند مربی، ابزار و وسایل ویژه ندارد.
بهترین ساعات برای پیاده‌روی، اول صبح است؛ زیرا هوا سالم‌تر، اکسیژن فراوان‌تر، گرد و غبار کمتر و درجه حرارت محیط مناسب‌تر است. اگر پیاده‌روی در فضایی که پر از درخت و چمن باشد، انجام شود، اکسیژن بیشتر جذب بدن می‌شود.
• .شنا:
شنا هم یکی از ورزش‌هایی است که در اسلام به آن سفارش شده است. پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) می‌فرمایند: «علّموا اولادکم السباحۀ و الرمایه؛ به فرزندانتان شنا و تیراندازی بیاموزید.» در حدیثی که پیش‌تر آمد، حضرت علی(علیه السّلام) یکی دیگر از عوامل نشاط و خرمی را الارتماس فی الماء، یعنی شنا کردن شمردند.
• . اسب‌سواری و تیراندازی
: این دو ورزش، هم جنبۀ نظامی دارند و بنیۀ افراد جامعه را برای دفاع از کیان جامعه تقویت می‌کنند و هم به سلامت جسمانی آنها کمک می‌نمایند؛ همان گونه که پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) توصیه می‌کند به فرزندانتان تیراندازی بیاموزید و حضرت علی (علیه السّلام) هم یکی از امور ده‌گانه را الرکوب، یعنی سوارکاری معرفی می‌کند.
• . کوه‌نوردی:
یکی از ورزش‌هایی است که در سلامت تن و تقویت عضلات و اعتماد به نفس تأثیر فراوانی دارد. کوهنوردی موجب استحکام و صلابت اراده می‌شود. بسیاری از انبیای الهی با کوه و کوه‌نوردی مأنوس بودند: حضرت آدم (علیه السّلام) با کوه سراندیب، حضرت نوح(علیه السّلام) با کوه آرارات، حضرت ابراهیم(علیه السّلام) با کوه طور، حضرت عیسی (علیه السّلام) با کوه ساعیر و پیامبر اکرم (ص) با کوه نور.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :