به دخت

 




آثار ورزش بر سلامت انسان

اگر ورزش به صورت منظم صورت گیرد، آثار متعددی بر سلامت تن و روان به جای می‌گذارد؛ به عنوان مثال: ورزش تأثیر فوق‌العاده‌ای در کنترل وزن دارد، سیستم قلبی- عروقی فرد را تقویت کرده، در نتیجه قلب و ریه‌ها را وامی‌دارد به طور مؤثر و کارآمد عمل کنند.
ورزشی که در آن، فرد وزن خود را تحمل می‌کند، از پوکی استخوان - که زنان در سال‌های پیری دچار آن می‌شوند - جلوگیری می‌کند. ورزش، نیازهای تنفسی فرد در فعالیت‌های روزمره را کاهش داده، ماهیچه‌ها را کارآمدتر می‌کند؛ همچنین فشار و کشیدگی بدن را در فعالیت‌های روزمره راحت‌تر می‌کند.

بسیاری از مردم می‌گویند هنگامی که به طور منظم ورزش می‌کنند، خواب آرامش‌بخشی دارند. ورزش‌کاران - به ویژه دوندگان - تقریباً همان قدر که از مزایای زیستی ورزش سخن می‌گویند، از فواید روانی آن صحبت می‌کنند.
اسلام هم توصیه‌های ویژه‌ای نسبت به ورزش و فعالیت‌های بدنی دارد؛ چه این که افراد قوی و سالم، در قرآن و احادیث اسلامی مورد ستایش قرار گرفته‌اند. خداوند دربارۀ شایستگی طالوت برای فرماندهی سپاه می‌فرماید: «وَ زَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ؛ خداوند به او هم علم و هم قدرت جسمانی عنایت کرده است.» (بقره (2)، 247)
از نظر اسلام، ورزش علاوه بر سلامت بدنی و آثار طبیعی، مانند تنظیم ضربان قلب، کمک به هضم غذا و جذب و دفع بهتر، افزایش گنجایش ریه‌ها و تقویت اعصاب و روان، دو فایدۀ ویژه دارد:
1. آمادگی افراد جامعه برای دفاع از اسلام و قلمرو مملکت اسلامی. انسان‌های جامعۀ سالم و قوی، می‌توانند در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کنند و خود را تسلیم خواسته‌های دشمن نکنند.
2. برای این که افراد جامعۀ اسلامی بتوانند تکالیف شرعی خود را به نحو احسن انجام دهند، باید بدنی سالم و قوی داشته باشند؛ از این رو است که در اغلب تکالیف شرعی، توان جسمانی یکی از شرایط تکلیف شمرده شده است. اولیای الهی نیز از خداوند می‌خواستند به آنها قدرت و سلامتی عنایت کند تا بتوانند تکالیف الهی را به خوبی انجام دهند. امام سجاد (علیه السّلام) در دعای یکی از روزهای ماه رمضان می‌فرمایند: «اللهم قوّنی فیه علی اقامۀ امرک».




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :