به دخت

 




انواع دوستی

انتخاب دوست و همنشین برای جوانان از حساسیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا آنان به آسانی و به سرعت دوست انتخاب می کنند و کمتر به جنبه های مختلف توجه کرده بدون توجه به وضع خانوادگی افراد باآنان دوست می شوند. جوانان به طور معمول بدون توجه به روحیات، عقاید واخلاق افراد با آنان دوست شده به سبب آنکه در رفتار انها نمونه خوشایند مشاهده کردند به آنها دل می بندند و روابط عمیقی برقرار می کنند و اسرارخود را در اختیار انان می گذارند ودوستی های انان عمدتا از سه حالت بیرون نیست:

الف)دوستی احساسی
در دوستی احساسی انتخاب دوست بر اساس هیجان و احساسات لحظه ای انجام می گیرد این روش از اندیشه و تعقل تهی بوده در آن به عاقبت و آثار این دوستی توجه کافی نمی شود؛ همین که نیاز جوان را بطور موقت برآورده می کند کافی است اما اینکه در میانه ی راه و یا پایان آن چه نتایجی به بار خواهد آمد برای او اهمیتی ندارد . این روش انتخاب دوست گرچه بسیار اسان وبدون زحمت است وبسیاری از جوانان براحتی در دام این جور دوستی ها گرفتار می ایند ولی عاقبت این رفاقت ها شکست وناکامی و تباه شدن عمر وجوانی است ؛چه اینکه منشا بسیاری از مفاسد اخلاقی که جوان در ان گرفتار می شود به دنبال این ارتباطات رخ می دهد و این رفاقت های هیجانی هستند که جوان را ارام به دام اعتیاد و کج کاریها ی جنسی وانحرافات اخلاقی وبزهکاری می کشانند وفرصت تعقل واندیشه را ا ز او می گیرند.

ب)دوستی عقلانی
در دوستی عقلانی از عقل کمک گرفته می شود .همچنین عقل اقتضا می کند به سراغ دستورات وراهنمایی های معصومان علیه السلام برویم وبر اساس معیارهایی که ان بزرگواران برای انتخاب د وست بیان کرده اند عمل کنیم.
حضرت علی علیه السلام در تبیین دوست یابی مبتنی بر عقل می فرمایند:"کسی که بعد از یک امتحان خوب دوستی برگزیند رفاقت و دوستی انان دایمی و مودت ایشان محکم خواهد بود وهر کس بدون امتحان و دقت در احوال دیگران دوست وبرادری برگزیند به افراد شرور و گمراه گرفتار می شود". ج)دوستی احساسی – عقلانی
اگر دوستی بر اساس تعقل واندیشه وبر اساس محبت واحساسات باشد از دوام بیشتر ولذت پایدارتری برخوردار خواهد بود زیرا اگر دوستی فقط بر اساس تعقل خالی از عواطف باشد لذت انچنانی ندارد ولی اگر این تعقل واندیشه با عواطف پاک واحساسات دوستانه قرین گردد به مراتب پایدارتر و بهترخواهد بود ودرواقع روشی جامع بوده از محاسن هر دو روش قبلی برخوردار است . ما این روش را برای جوانان توصیه میکنیم واین نوع دوستی را می پسندیم ،زیرا در این نوع از دوستی هم تعقل واندیشه وجود دارد هم عواطف واحساسات که اگر این دو باهم جمع شوند عاقبت خوبی را نوید می دهند واگر این دو در دوستی ها جمع شوند پایدار زیبنده و اطمینان بخش خواهد بود.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :