به دخت

 




دوستی های ممنوع!

انسان در تعاملات اجتماعی وارتباطات دوستانه به طور ناهوشیار وغیر ارادی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می گیرد وصفاتی به طور غیر ارادی در وجود او ایجاد شده در رفتارهای او ظاهر میگردد .لذا در دستورات دینی توصیه شده از محیط های الوده وافراد فاسد دوری شود.
قران کریم درباره ی عواقب دوستی بانااهلان از زبان اهل جهنم چنین می گوید :"قیامت روزی است که انسان ظالم وگناهکار انگشت حسرت به دهان می گیرد ومی گوید:ای کاش با پیامبر دوست وهمراه میشدم .وای برمن !کاش فلان شخص گمراه را به دوستی نمی گرفتم او مرا از یاد حق منحرف وگمراه کرد ومرا به خذلان وخواری کشاند".

امام صادق علیه السلام درباره ی دوستی با نا اهلان وگمراهان می فرمایند:کسی که با رفیق بد وگمراه همنشین شود سالم نمی ماند وسرانجان به ناپاکی الوده میشود".
امام علی علیه السلام در روایتی نورانی وپرمحتوا به نکته ای ارزشمند درباره ی همنشینی با اهل شرارت وگناه اشاره می کنند ومی فرمایند:"با انسان شرور وفاسد رفاقت نکن زیرا شخصیت وطبع تو از شرارت های او الگو می گیرد بدون اینکه خودت بفهمی ".
1- دوستی با نادان "آنان که سفها ونادانان را به دوستی گیرند خوار وبی مقدار شوند". (امام صادق علیه السلام)
امام صادق علیه السلام می فرمایند:"از همنشینی با احمق بپرهیز زیراز زمانی که تو به او بسار نزدیکی بدی واسیب او به تو بسیار نزدیک تر است". یعنی چون نادان و احمق است به جای خوبی در حق انسان بدی می کند وان حضرت همچنین فرمودند:"از دوستی با احمق ونادان دوری کن چرا که او اراده می کند به تو سود رساند [اما دراثر حماقت] به تو ضرر و زیان می رساند.
2- دوستی با دروغگو
بنای دوستی ورفاقت بر اعتماد متقابل وصداقت است . امام صادق علیه السلام درباره ی دوستی با دروغگو می فرمایند:"از دوستی با دروغگو پرهیز کن زیرا دروغگومانند سراب است که دور را به تو نزدیک ونزدیک را به تو دور می نمایاند". یعنی دروغگو قابل اعتماد نبوده وانسان را دچار انحراف و گمراهی می کند . حضرت علی علیه السلام می فرمایند:" کسی که دروغگو است اعتماد واطمینان پیدا کردن به او اندک است".
3- دوستی با افراد پست
رفاقت با افراد پست وفاسد به دلیل آنکه انسان را از افراد بزرگوار ومؤمن دور ساخته ورفتارهای ناپسندشان به انسان سرایت می کند مذ مت شده است. ودر دستورات اخلاقی وتربیتی اسلام از دوستی با آنان نهی شده ،حضرت امیر مؤمنان علی علیه السلام در این باره می فرمایند:"از همنشینی با افراد پست و فاسد پرهیز کن زیرا توراهم به خود وکارهای زشتشان ملحق می کنند".
4- دوستی با افراد چاپلوس
متملق وچاپلوس کسی است که با انگیزه ی ترس یا طمع برخلاف عقیده باطنی خود لب به تمجید وتحسین این وآن می گشاید وبا مدح وثنا گویی نابه جا وافراطی شخصیت معنوی وارزش انسانی خویش راضایع می سازد. افراد متملق برای آنکه از شدت رسوایی وزشتی کار خود بکاهند می کوشندعمل نادرست خود را درست ومنطقی جلوه دهند واصرار دارند دیگران را در این روش همرنگ وهم عقیده خود سازند.
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:" با افراد چاپلوس رفاقت ودوستی مکن زیرا با چرب زبانی تو را اغفال می کنند وکارهای زشت خود رادر نظرت زیبا جلوه می دهند ودوست دارند تونیز مانند آنها باشی".
5- دوستی با خائن وستمگر
خیانت در تمام ابعادش امری حرام وغیر انسانی وخلاف اخلاق است وافرادی که در مسایل اجتماعی،فرهنگی،خانوادگی،دوستی ها و... اهل خدعه وخیانت باشند افرادی پست وگناهکار هستند که در شرع مقدس اسلام نیز سرزنش شده اند. در دستورات تربیتی واخلاقی اسلام از دوستی ورفاقت با آنان نهی شده است. فلسفه این کارقابل اعتماد نبودن افراد خائن است که حریم آبروی دوست را رعایت نمی کنند ودرموقع مناسب به ناموس، اموال، آبرو وجایگاه اجتماعی دوست خیانت می کنند. امام صادق علیه السلام میفرمایند:" از سه دسته مردم کناره گیری کن وهرگز طرح دوستی ورفاقت با آنها مریز:از خائن ،ستمکار،وسخن چین . زیرا کسی که به خاطر تو به دیگری خیانت کند، روزی به تو نیز خیانت خواهد کرد وکسی که بخاطر تو به دیگران ظلم کند، به تونیز ظلم خواهد کرد وکسی که از دیگران نزد تو سخن چینی کند علیه تونیز نزد دیگران سخن چینی خواهد کرد.
6- دوستی با عیب جویان
از منظر اموزه های اسلامی دوست باید مانند آیینه عیب های انسان را صادقانه و رودررو بگوید ودر صدد اصلاح ان باشد. پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه واله می فرمایند : "مؤمن ایینه مؤمن است".
ایینه در بیان نقص ها خطا وخیانت ندارد وصادقانه وبدون تحریف مسائل را می نمایاند . امام صادق علیه السلام می فرمایند:"بهترین دوستان من کسی است که عیب من را به من هدیه کند(در مقابل بگوید)".
دوستی ومعاشرت با کسانی که از عیب های خود غافلندو فقط در جست وجوی عیب ها وزشتی های دیگران هستند جز رنج عذاب رسوایی سلب آسایش وراحتی ثمری ندارد . امیر مؤمنان علی علیه السلام در روایتی نورانی می فرمایند:"از همنشینی با کسی که به دنبال عیب هاب مردم است خود داری کن ".




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :