به دخت

 




بلوغ عقلی

توانایی‌های عقلی و شناختی دختران نوجوان، زودتر از پسرها رشد می‌کند و این رشد، هم از نظر کیفی و هم از نظر کمّی در دوران نوجوانی دستخوش رشد و تحول است.
کمّی است از این نظر که دختران تکالیف ذهنی را در مقایسه با سال‌های کودکی سریع‌تر، راحت‌تر و با کارایی بیشتر انجام می‌دهند؛ کیفی است از این نظر که در فرآیندهای نهفتۀ عقلی که دختران برای تشریح و استدلال مسائل به کار می‌برند، تغییرات مهمی به وجود می‌آید.

رسیدن به بلوغ عقلی، برای کنار آمدن با وظایف پیچیدۀ شغلی و تربیتی که به دختران در جایگاه مادر آینده، واگذار می‌شود، نقش مهمی دارد؛ چه این که بسیاری از جنبه‌های رشد نوجوانی، به پیشرفت‌های عقلی و شناختی او بستگی دارد.

بلوغ عقلی زمانی در نوجوان حاصل می‌شود کهرسایی و کمال در هوش و عقل، حافظه، تصور و تخیل و ... و توان برهان‌پذیری و برهان‌آوری (استدلال) در او شکل گرفته باشد. او باید در شرایطی قرار گیرد که بتواند برای گفته‌ها و اعمال و رفتار خود دلایلی قانع‌کننده عرضه نماید و یا برای اقدام بر امری بیندیشد.

در اواخر کودکی بهرۀ هوشی دختران بیشتر از پسران است و نمره‌های بالاتری در آزمون‌های هوشی کسب می‌کنند؛ همین امر سبب رشد بهتر عقلی و شناختی دختران در آغاز بلوغ نسبت به پسران است.



نظرات ارسال شده
7
سه شنبه 20 آبان 1393


عالی:-):-):-)


15
5
MARYAM
سه شنبه 6 آبان 1393


سلام مرسی مطالبتون خلی خوب،جلب وآموزنه بودند


14
7
فاطمه
چهارشنبه 23 مهر 1393


مطالب های خوبی داشتید ممنون از شما




15
1
سمیرا
جمعه 6 دی 1392


مطالب شما بسیار اموزنده است ممنون


28
4

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :