به دخت

 




بلوغ جسمانی

یکی از کاربردهای واژه «بلوغ»، ناظر به بعد جسمانی است و مراد از آن، رشد و تکامل اعضای بدن است؛ به گونه‌ای که قد و قامت، استخوان‌بندی و سایر اعضای بدن به حد مناسبی از رشد و کمال خود برسند. به این مرحله از رشد، «جهش نموی نوجوانی» می‌گویند. این جهش حدود چهار سال و نیم به طول می‌انجامد. آغاز سرعت رشد دخترها به طور متوسط در سن یازده سالگی است. این جهش چند ماه قبل از یازدهمین سال تولد صورت می‌گیرد؛ هرچند ممکن است در بعضی دخترها زودتر صورت گیرد. از این زمان به بعد، آهنگ رشد کندتر می‌شود و تا چند سال بعد از این جهش نموی ادامه می‌یابد.

در آستانۀ بلوغ، سرعت رشد قد دختران در فاصله سنی ده تا چهارده سال، خود را نشان می‌دهد. نوجوانی که در نه سالگی هر سال حدود چهار سانتی‌متر بر قدش افزوده می‌شد، ناگهان در یازده سالگی 5/7-9 سانتی‌متر بر طول قدش اضافه می‌شود. بیشتر دخترها حدود سن چهارده تا پانزده سالگی به قد بزرگسالی می‌رسند؛ و از آنجا که دختران زودتر از پسرها به سن بلوغ می‌رسند، برای یک دورۀ کوتاهِ سه تا چهار ساله، دختران بلندقدتر و سنگین‌تر از پسران همسال خود می‌شوند.
در دختران، باسن‌ها و لگن خاصره، رشد بیشتری پیدا می‌کند و باعث می‌شود لگن خاصره پهن‌تر و شانه‌ها باریک‌تر شود. رشد بیشتر لگن خاصره زایمان را برای زنان آسان می‌کند؛ برعکس، سایر استخوان‌ها و بافت عضلانی‌شان ضعیف‌تر است؛ ضمن آن که قلب و ریه آنان کوچک‌تر از قلب و ریه پسران است؛ بنابراین، از قدرت بدنی کمتری برخوردارند و از انجام کارهای سخت و ورزش‌هایی که به قدرت و توانایی بالایی نیاز دارد، ناتوانند.



نظرات ارسال شده
PARISA
یکشنبه 27 دی 1394


سلام من پایه هفتم هستم وازمطالبتون برای تحقیق کتاب تفکر وسبک زندگی استفاده کردم.باتشکر


21
0
م ح ا
یکشنبه 3 آبان 1394


سلام من هفتمم برای تحقیق تفکرم مطالبتون به دردم خورد
ممنون


16
1
ملودي
سه شنبه 2 دی 1393


خوب بود ولي چون ميخوام تحقيق بنويسم خيلي زياده


33
6
مهمان
سه شنبه 20 آبان 1393


عالی بود:-)ممنون:-)


15
7
هانیه زالی
دوشنبه 14 مهر 1393


مطلب عالی بود.


25
6

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :