به دخت

 




محاسبۀ سن بلوغ (جشن تکلیف)

آغاز بلوغ شرعی، زیباترین دوران زندگی یک انسان است؛ زیرا فرد به مرحله‌ای از کمال رسیده است که خداوند او را مخاطب فرمان‌های خود قرار دهد و او را به درگاه خود دعوت کند تا بر سجادۀ نماز بایستد و با پروردگار خود راز و نیاز کند و با پوشش و حجاب کامل خود، خداوند را همیشه بر جمال خود ناظر ببیند؛ از این رو شایسته است دختران روز آغاز بلوغ شرعی خود را دقیقاً محاسبه کنند و آن روز را جشن بگیرند و این روز را به یکی از بهترین روزهای عمر خود تبدیل کنند.

از آنجا که معمولاً در ایران، زمان تولد افراد بر اساس تاریخ شمسی در شناسنامه‌ها ثبت می‌شود، تعیین سن بلوغ که نه سال تمام قمری است، نیاز به محاسبۀ دقیق‌تری دارد. با توجه به این که هر سال قمری حدوداً یازده روز با سال شمسی تفاوت دارد، برای محاسبۀ سن تکلیف، می‌توان از روش ذیل استفاده کرد:
برای مثال اگر مریم در روز دوم مهر ماه سال 1376 متولد شده باشد، در هیجدهم خرداد سال 1385 به سن تکلیف رسیده است؛ زیرا اختلاف هر سال قمری با شمسی یازده روز است و در سن نه سالگی، این اختلاف به 99 روز می‌رسد: 99 = 11 × 9.
برای اطمینان بیشتر، با محاسبۀ سال کبیسه که پنج روز می‌شود، این نتیجه به دست می‌آید: 104 = 5 + 99. اگر 104 روز را به ماه تبدیل کنیم، سه ماه و چهارده روز می‌شود. با توجه به این که دوم مهر ماه 1385 نه سال شمسی مریم تمام می‌شود، اگر سه ماه و چهارده روز را از نه سال شمسی او کم کنیم، باقی‌مانده هشت سال و هشت ماه و شانزده روز می‌شود که با هجدهم خرداد 1385 هم‌زمان می‌گردد.



نظرات ارسال شده
مهشيد
سه شنبه 24 مرداد 1391


براي خانواده هاي مقيد مفيده


1
1

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :