به دخت

 




سن بلوغ از چه زمانی شروع می شود؟

در این که سن بلوغ از چه زمانی شروع می‌شود، اتفاق نظری وجود ندارد و شاید دشوار باشد زمان خاصی را برای تاریخ دقیق سن بلوغ تعیین کنیم؛ زیرا عوامل متفاوتی می‌تواند در شروع سن بلوغ مؤثر باشد.
از آنجا که بلوغ امری طبیعی است، اسلام سن شروع آن را بر اساس نشانه‌های طبیعی و تکوینی چون عادت ماهانه و احتلام، رویش مو در اطراف عورت، تغییر صدا- که علایمی غالبی هستند- مشخص کرده است.

قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «وَ إِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ؛ و هنگامی که اطفال شما به سن بلوغ رسند، باید [برای ورود به اتاق والدین] اجازه بگیرند؛ همان گونه که اشخاصی که قبل از آنان بودند، اجازه می‌گرفتند.» (نور (24)، 59)
در این آیه، احتلام سن شروع تحول و درک بیان شده است و فرزندان بالغ خواسته شده در رعایت حریم‌ها حساس‌تر باشند. رسول گرامی اسلام (ص) در تعیین زمان بلوغ فرمودند: «افراد صغیر (کودکان) اجازه تصرف در اموال خود را ندارند تا زمانی که به سن بلوغ و رشد برسند؛ و راه شناخت بلوغ، روییدن موهای خشن بالای عورت و یا شروع عادت ماهیانه و یا کامل شدن نه سال در دختران است.»




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :