به دخت

 




راه‌های تقویت اراده

راه‌های تقویت اراده شامل موارد زیر است:

الف) تمرکز بخشیدن به فعالیت‌های گوناگون
یکی از مواردی که در تقویت اراده مؤثر است، تمرکز بخشیدن به فعالیت‌های گوناگون و پراکندۀ زندگی است. مثلاً در انتخاب رشتۀ ورزشی سعی کنیم در یک نوع ورزش متمرکز شویم و با موفقیت در آن رشته، انرژی و قوای خود را در آن متمرکز سازیم.

ب) به پایان بردن کارهای نیمه تمام

نوجوانان باید سعی کنند هر کاری را که شروع می‌کنند، به اتمام و نتیجه برسانند و از کارهای نیمه‌تمام پرهیز کنند. آنها باید سعی کنند قبل از شروع هر کاری دربارۀ آن بیندیشند و تنها چنانچه توانایی انجام آن را در خود می‌بینند به آن اقدام کنند. اگر کاری نیمه‌تمام رها شود، باعث می‌گردد اعتماد به نفس انسان متزلزل شود و کسی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشد، نمی‌تواند ارادۀ جدی و قوی داشته باشد؛ مثلاً اگر نوجوانی مطالعه کتابی را شروع کرد، باید سعی کند آن را به هر طریق ممکن به آخر برساند و یک تجربه موفق به دست آورد.


ج) تلقین به خود

شیوۀ دیگری که در تقویت روحی نوجوان و استحکام اراده او مؤثر است، تلقین به نفس است. نوجوان باید به خودش این گونه تلقین نماید که اراده این کار را دارم و می‌توانم از عهده این کار برآیم و باید موفق شوم. او باید سعی کند موفقیت‌های گذشته را تداعی کرده، با توجه به نقاط مثبت زندگی خود، فکر و اندیشه نماید و به خودش بباوراند که می‌تواند و این ایده را تکرار کند. والدین و مربیان نیز باید سعی کنند که موفقیت و نکات مثبت نوجوان اشاره کرده، روحیۀ او را تقویت کنند.

د) تشویق نوجوانان به سحرخیزی و انجام وظایف دینی
اگر نوجوان خود را عادت دهیم هر روز صبح و قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شود و پس از ادای نماز صبح، با خدا مقداری دعا و مناجات کند و سعی نماید آیاتی از قرآن کریم را تلاوت کند، در اراده و تقویت آن مؤثر بوده، این لذت مناجات صبحگاهی باعث تحریک و تشویق او به سحرخیزی و استحکام ارادۀ او می‌شود.

هـ) عدم مقایسه نوجوان با دیگران

مقیاس قرار دادن آنانی که به جاه و مقامی رسیده‌اند و مقایسه کردن فرزندان با آنان، عمل شایسته‌ای نیست؛ زیرا شرایط رشد و شرایط خانوادگی و محیطی افراد متفاوت است و هر کس شرایط خاص خود را دارد؛ لذا نباید نوجوان را با دیگران مقایسه کرد، بلکه باید بیشتر به توانایی و نقاط مثبت او توجه نمود؛ زیرا مقایسۀ او با دیگران باعث می‌شود و به موفقیت‌های ظاهری آنان توجه کرده، خود را فردی نالایق و ناموفق تصور کند که این تصور، باعث ضعف اراده و کاهش حرمت او می‌شود.

و) توصیه به تجربه‌اندوزی از شکست‌ها
یکی از رموز کامیابی و تقویت اراده، نهراسیدن از شکست‌ها است؛ چه این که باید از شکست‌های تلخ، میوۀ شیرین بچینیم؛ زیرا شکست در زندگی هر کس، آیینۀ تمام‌نمای نواقص و اشتباهات او است. باید پس از هر شکستی، نقص را دریافت و در رفع آن کوشید.

ز) تشویق به مبارزه با خواسته‌های نفسانی
مبارزه با خواسته‌های نفسانی و نه گفتن به آنها، در تقویت اراده مؤثر است. مبارزه با خواسته‌های شهوانی باعث قوّت و استحکام قوای عقلانی انسان می‌شود. پیامبر گرامی اسلام (صل الله علیه وآله) می‌فرمایند: «الشدید من غلبه نفسه؛ قوی و بااراده کسی است که بر هوای نفس خود چیره شود.»

ویلیام جیمز (روان‌شناس) می‌گوید: «یک نه گفتن به یک عادت بد، موجب می‌شود شخص برای مدتی تجدید قوا کند و بدین وسیله ضعف ارادۀ خود را به تدریج برطرف سازد.»



نظرات ارسال شده
بيتا
چهارشنبه 18 مرداد 1391


هربار تصميم ميگيرم كاري انجام بدم تا چند روز ادامه ميدم و بعد زودي خسته ميشم.خوشبحال تو كه اراده كردي و مطلبت تا آخر نوشتي.باي


7
0

ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :