به دخت

 




قرآن و نگاه به نامحرم

قرآن و نگاه به نامحرم
• آیا درباره نگاه به نامحرم آیه ای در قرآن هست؟
" قُل ِللمُؤِِمِنینَ یَغُضُّوا مِن أَبصارِهِم "؛(به مؤمنان بگو: چشم های خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند).
"وقُل لِلِمؤمِناتِ یَغضُنَ مِن أبصارِهِنَّ "؛(و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را از نگاه هوس آلود فرو گیرند.)

اگر انسان به خوبی بداند؛ "عالم محضر خداوند است" وباور کند هیچ یک از اعمال وحرکات ما از دید الهی پنهان نیست واین مطلب را بارها وبارها به خود تلقین کند تا به مرحله ی احساس و باور قلبی برسد؛ ترک عملی که موجب ناخوشنودی خداوند است کاری ممکن وشدنی خواهد شد .
پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه وآله) در حدیثی میفرماید: " فرزند آدم!...اگرچشمت بخواهد تورا به نگاه حرام بکشاند من دو پلک در اختیار تو قرار داده ام پس آنها را فروبند ".
ونیز پیامبر (صلی الله علیه وآله) می فرماید: "هر چشمی در روز قیامت گریان است مگر سه چشم؛ چشمی که از خوف خدا بگرید، چشمی که از محارم (آنچه خداوند حرام قرار داده) الهی بسته گردد وچشمی که در راه خدا بیدار بماند".
حضرت صادق (علیه السلام) در حدیثی نورانی می فرماید: "نگاه ناروا تیری مسموم از تیرهای شیطان است. هرکس آن را تنها بخاطر خدا ترک کند، خداوند آرامش وایمانی به او می دهد که طعم گوارای آن را در خود می یابد".
امیرالمؤنین علی (علیه السلام) می فرماید:"هر کس چشمش را آزاد بگذارد، حسرتش زیاد می گردد".
با مراقبت درونی ودوری از زمینه های بیرونی و سپردن دل و روح خود به خداوند از دستبرد شیطان می توان محفوظ ماند واگرانسان با وجود مواظبت وپاسداری ازدل وچشمش گاهی فریب خورد و نگاهی نابه جا انداخت، میتواند با توبه فوری، این خطارا جبران کند واثر سوء آن را از جان وروحش پاک کند.
مهم این است که نگاه حرام به صورت عادت در نیاید و قبح آن شکسته نگردد، یعنی باید هشیاربود واز دل وچشم خود نگهبانی کرد و اگر گرفتار خطا شدیم با صلاح توبه دشمن را ناکار کنیم. چون اگر چشم آزاد ورها شود وبه هر صورت و منظره ای نگاه کند، این کارعادت وملکه ی انسان می شود، در روایتی ازامام عسگری(علیه السلام) آمده است :"برگرداندن صاحب عادت از عادتش مانند معجزه است."
اگر انسان به خوبی بفهمد که بسیاری ازآلودگی ها وانحرافات از یک نگاه ناروا که نگاه های بعدی را به دنبال داشته و استغفار و توبه ای همراه آن نبوده، سرچشمه گرفته، همین فکر، عامل کنترل بسیار مهمی است که انسان را از خطا حفظ می کند.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :