به دخت

 




پخت ته چین اسفناج

پخت ته چین اسفناج ته‌چین از جمله غذاهایی است كه معمولا در فهرست غذاهای مهمانی‌های رسمی قرار می‌گیرد این غذا را با انواع و اقسام سبزیجات می‌توان درست كرد. بنابراین شما می‌توانید با توجه به سبزی موجود در آن فصل، ته‌چین مناسب آن زمان را بپزید. به عنوان مثال ته‌چین اسفناج غذایی پاییزی و زمستانی‌ است كه به طرز پخت آن در زیر می‌پردازیم:

مواد لازم:
- برنج، 2 پیمانه
- زرده تخم‌مرغ، 3 عدد
- ماست، 4 قاشق سوپ‌خوری
- گوشت چرخ‌كرده، 250گرم
- پیاز، 2 عدد بزرگ
- اسفناج، 500 گرم
- كره، 25گرم
- روغن مایع به مقدار لازم
- نمك و فلفل به میزان لازم
- پودر زعفران، یك قاشق چای‌خوری سرپر
توضیح: پودر زعفران را در 3 قاشق سوپ‌خوری آب جوشیده داغ حل كرده و سپس روی كتری در حال جوش بگذارید تا دم بكشد. پس از آن در مراحل پخت، از این زعفران دم شده استفاده كنید.
طرز تهیه:
1 – ابتدا برنج را شسته و همراه مقداری نمك به مدت حداقل 2 ساعت خیس كنید. در این فاصله زمانی، اسفناج را پاك كرده و پس از شستن، به صورت درشت خرد كنید. سپس پیاز را پوست كنده و به صورت خلالی خرد كنید. حالا در تابه‌ای متوسط، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا داغ شود. پس از آن، پیازهای خلال شده را در روغن به اندازه‌ای تفت دهید تا طلایی رنگ شود؛ بعد اسفناج خرد شده را به آن اضافه كرده و كمی نمك روی آن بپاشید. پس از اینكه اسفناج نیز سرخ شد، شعله اجاق گاز را خاموش كنید و مخلوط پیاز و اسفناج سرخ شده را كنار بگذارید.
2 – از طرفی دیگر، یك عدد پیاز را در گوشت چرخ كرده، رنده كنید و بعد از اضافه كردن نمك و فلفل و یك قاشق سوپ‌خوری محلول زعفران، آن را در روغن داغ شده در تابه، تفت داده و بپزید. پس از آنكه گوشت سرخ شد و آب آن نیز تبخیر شد، حرارت را خاموش كنید.
نكته: شما می‌توانید گوشت چرخ كرده را به صورت كوفته‌های ریز درآورده و در میان برنج بریزید. 3 – داخل قابلمه متوسطی تا نیمه آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش آید. سپس برنج را در آب در حال جوش ریخته و پس از نیم‌پز شدن، داخل سبد آبكشی كنید.
4 – كاسه بلوری بزرگی آماده كنید و زرده‌های تخم‌مرغ را در آن بریزید. سپس 4 قاشق ماست به آن اضافه كنید و پس از افزودن 2 قاشق باقیمانده محلول زعفران، مخلوط را خوب با چنگال هم بزنید. حالا برنج آبكش‌شده را داخل كاسه بریزید و با قاشق بزرگ، آرام مخلوط كنید تا برنج كاملا به مخلوط ماست و زعفران و تخم‌مرغ آغشته شود. 5 ـ در یك تابه گود و نچسب، مقداری روغن ریخته و نیمی از برنج را داخل آن بریزید. سپس مخلوط اسفناج و پیاز داغ را روی برنج ریخته و با پشت قاشق، سطح آن را صاف كنید تا به طور یكنواخت روی برنج پخش شود. گوشت چرخ كرده، لایه بعدی این ته‌چین است؛ بنابراین سطح اسفناج را با گوشت سرخ شده به طور كامل بپوشانید. در مرحله آخر، باقیمانده برنج را روی گوشت بریزید و دوباره با پشت قاشق، سطح آن را صاف كنید. حالا تابه را با در روی شعله متوسط اجاق‌گاز قرار دهید. پس از اینكه بخار از تابه بیرون زد، زیر آن را كم كرده و كره را با كمی روغن روی برنج بریزید و آن را دم كنید.
مدت زمان لازم برای دم كشیدن ته‌چین اسفناج، حدود 2ساعت است. پس از این مدت، یك سینی یا دیس گرد را بر دهانه تابه قرار داده و آن را برگردانید.
روش دیگر
ته‌چین را به جای اجاق گاز، داخل فر نیز می‌توانید درست كنید. بنابراین به جای تابه از ظرف پیركس گرد استفاده كرده و پس از چرب كردن كف و دیواره ظرف با كمی روغن، مطابق روش فوق مواد را به صورت لایه لایه بریزید؛ سپس ظرف را روی طبقه وسط فر ـ كه از پیش به مدت یك ربع روی 180 درجه سانتی‌گراد گرم شده است ـ قرار دهید. مدت زمان لازم برای پخت ته‌چین در فر، یك ساعت و نیم است.
نكته:
برای آنكه ته‌چین به صورت سالم از داخل ظرف پیركس برگردانده شود، پیش از قرار دادن در فر، روی برنج را كمی روغن ریخته و پس از بیرون آوردن ظرف از فر، با استفاده از نوك چاقو، برنج را از دیواره ظرف جدا كنید.




ارسال نظر
:نام
: اي ميل
: سایت
: نظر شما
: کد امنیتی
 



نام شما : ایمیل دوست شما :